370 проптех решения са съсредоточени в региона на Югоизточна Европа, като България има 105, разпределени във всички пет фази от жизнения цикъл на проптех, сочат данни на PropTech Bulgaria.
Това поставя страната ни сред лидерите в региона. Чехия има 50 стартъп и скейлъп компании в проптех сектора, Румъния е родина на над 100 проптех компании, а Словакия изпъква със 117 технологични решения в строителството и недвижимите имоти.
Отговорът на въпроса в кое от направленията на проптех е специализирана България не е еднозначен, но все пак данните на Prop Tech Bulgaria очертават някои тенденции.
75% от българските проптех компании са съсредоточени върху технологичните решения в недвижимите имоти, а само 25 на сто предлагат контех (технологии в строителството – бел. ред.) решения. В това отношение страната ни леко изостава от Европа, където 30% от компаниите са специализирани в контех решения. И все пак предвид по-трудното създаване на контех решения България се представя добре на европейско равнище.
37,5% от българските проптех компании имат решения, обхващащи две или повече проптех области. Обичайно това са „Пазар и преход“ и „Управление и операции“, свързани с технологичните решения в областта на недвижимите имоти. За сравнение, 33,3% от европейските компании имат решение, покриващо две или три проптех области. Но в повечето случаи те включват „Инвестиране и финансиране“ и „Проектиране и строителство“, където обичайно има и градоустройствен аспект.
56,25% от българските проптех компании са стартирали и са затвърдили присъствието си със собствени средства. Останалите 43,75% разчитат повече на външно финансиране от участници в индустрията, отколкото на средства от фондове за рискови инвестиции.
В Европа два пъти по-малко проптех компании разчитат на собствено финансиране, което показва, че в останалите страни на Стария континент има повече възможности за външно финансиране.
По време на пандемията обаче фактът, че разчитат на собствени средства е помогнал на българските проптех компании, тъй като те не са били подложени на силен натиск да набират външни средства. 84,7% от компаниите у нас са имали паричен буфер, достатъчен за три до 12 месеца, а 54 на сто са разполагали с парични резерви за над 6 месеца.
68,75% от българските проптех компании избират да участват на местния пазар и нямат бизнес в други страни, но това равнище се променя значително през 2020 г. В същото време само 18% от европейските компании са съсредоточили дейността си само в родината.
Българските решения са предимно с B-2-B фокус (84%), показват още данните на Prop Tech Bulgaria.
Какво е бъдещето на България и Югоизточна Европа в PropTech? Отговор на този въпрос ще се опита да даде PropTech Bulgaria 2020 | The SEE Conference на 4-5 ноември 2020 г. Вижте повече тук.
Imoti.net е медиен партньор на събитието.


Трудният въпрос какво е необходимо, за да прекрати Путин военните действия в Украйна
Варна е областта с най-много социални предприятия в страната
Какво ще бъде времето във вторник?
Шести ден Румъния протестира
Ето кой е спортист на Варна за ноември
ЕС: Китай започва издаване на общи лицензи за редкоземни елементи
Warner Bros. е гръмкият финал на сделки за $4,5 трилиона
Компанията зад Roomba обяви фалит и ще бъде свалена от борсата
Фоули: Долар-йена може да е много вълнуваща двойка
Идва годината на търговията с изкуствен интелект
Кой печели и кой губи на българския автомобилен пазар през 202512
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Русия определи пънк групата "Пуси райът" за екстремистка организация
МОСВ следи качеството на морските води край Ахтопол
Европейската прокуратура поиска имунитета на евродепутата Илхан Кючюк
"Спаси София" предлага спешни промени в Изборния кодекс
Анди Мъри - един отдаден съпруг и баща на четири деца